در رسانه | اختلافات خانوادگی در صدر تماس‌های مردم قزوین

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: آمار تماس‌های صورت گرفته در ۶ ماه اول سال با خط تلفن ۱۲۳ نشان می‌دهد که اختلافات خانوادگی با ۹.۱۸ درصد از کل تماس‌ها، اولین آسیب دارای رتبه در استان است.

علی دهباشی‌پور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به فعالیت‌های اورژانس اجتماعی در ۶ ماه اول سال جاری اظهار کرد: هدف از راه‌اندازی اورژانس اجتماعی، شناسایی و جذب افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی با تاکید بر سه اصل تخصصی بودن، به‌موقع بودن و در دسترس بودن فعالیت‌ها است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های اورژانس اجتماعی متشکل از سه مرکز مداخله در بحران، تیم سیار و خط تلفن ۱۲۳ است، افزود: خط تلفن اورژانس اجتماعی در واقع خط تلفن یه رقمی است که به صورت شبانه‌روزی به گروه‌های هدف خدمات تخصصی ارائه می‌دهد البته این خدمات‌رسانی با اولویت‌دادن به موارد کودک‌آزاری و همسرآزاری است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: آمار تماس‌های صورت گرفته در ۶ ماه اول سال با خط تلفن ۱۲۳ نشان می‌دهد که بیش‌ترین تماس‌ها مربوط به راهنمایی و ارجاع با ۶۱ درصد از کل تماس‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: اختلافات خانوادگی با ۹.۱۸ درصد از کل تماس‌ها اولین آسیب دارای رتبه بوده و در مرتبه دوم آسیب‌ها هم کودک‌آزاری با ۹ درصد و در رتبه سوم هم اقدام به خودکشی با ۷ درصد قرار می‌گیرد.

دهباشی‌پور از فعالیت هشت مرکز اورژانس اجتماعی در استان قزوین خبر داد و گفت: مرکز اورژانس اجتماعی در شهرستان قزوین به صورت شبانه‌روزی و ۲۴ ساعته فعالیت دارد اما در شهرستان‌های البرز، آبیک، بوئین‌زهرا، تاکستان و آوج در دو شیفت کاری صبح و عصر به ارائه خدمات می‌پردازند.

فرسوده و استیجاری بودن خودروهای اورژانس اجتماعی در برخی شهرستان‌ها 

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه فرسوده بودن خودروهای اورژانس اجتماعی و استیجاری بودن خودروهای اورژانس در شهرستان آوج و محمدیه از موارد چالش‌انگیز در این بخش است.

این مسئول با اشاره به فعالیت ۶۵ نیروی روان‌شناس و مددکار در اورژانس اجتماعی سطح استان بیان کرد: در حال حاضر در اورژانس اجتماعی استان قزوین ۴۱ نیروی روان‌شناس و ۲۴ نیروی مددکار فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه گفت: خودروهای اورژانس اجتماعی متعلق به سال ۱۳۸۸ و جزو خودروهای فرسوده محسوب می‌شود اما به دلیل کمبود اعتبار در سطح کشور، تاکنون امکان تعویض میسر نشده اما به لحاظ تعداد متناسب با مراکز فعال در سطح استان است.

تماس بیش از ۳۲۰۰ مورد با خط تلفن ۱۲۳

دهباشی‌پور در ادامه آمار تماس‌های صورت گرفته در ۶ ماهه اول سال با خط تلفن ۱۲۳ را ۳ هزار و ۲۰۲ مورد اعلام کرد و گفت: خدمات سیار اورژانس اجتماعی هم شامل ارائه خدمات به صورت سرپایی و در محل با وسیله نقلیه است که این فعالیت‌ها موارد مختلفی از قبیل ارجاع به‌موقع و تخصصی افراد به مراجع ذی‌صلاح و ارائه خدمات تخصصی به افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی را دربر می‌گیرد.

وی عنوان کرد: همسران آزاردیده، کودکان آزاردیده، سالمندآزاری، معلولان آزاردیده، زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب‌دیده اجتماعی و افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده‌اند از جمله افراد مشمول ارائه خدمات سیار اورژانس اجتماعی هستند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین ادامه داد: اورژانس اجتماعی همچنین به کودکان خیابانی، مبتلایان به اختلال هویت جنسی و دختران و پسران فراری از منزل و سایر افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند، خدمات‌رسانی می‌کند.

وی درخصوص میزان خدمات ارائه شده توسط اورژانس اجتماعی سیار در ۶ ماه اول سال جاری گفت: در این بازه زمانی ۳ هزار و ۱۵۵ مورد در سطح استان مورد بررسی قرار گرفته و بیش‌ترین مداخلات با ۱۰ درصد مرتبط با اختلاف خانوادگی و در ادامه کودک‌آزاری با ۷ درصد و اقدام به خودکشی با ۶ درصد در رتبه سوم آسیب‌های شایع استان قرار دارند.

دهباشی‌پور در ادامه به اقدامات مرکز مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی اشاره کرد که با هدف ارائه خدمات تخصصی و فوری لازم به افراد در معرض آسیب‌ اجتماعی یا آسیب‌دیده با هدف پیش‌گیری از انحراف یا انحراف مجدد آنان فعالیت می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمار پذرش مرکز مداخله در بحران در ۶ ماه اول امسال، ۹۰۵ مورد بوده و بیش‌ترین مداخلات با ۲۰ درصد مرتبط با خشونت سایر بستگان، بدسرپرستی با ۱۷ درصد در رتبه دوم و دریافت کمک موردی با ۱۵ درصد در رتبه سوم قرار دارند.

کد خبر 122041

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد